Examen Tips
Wat wil de examinator nu precies zien?
Examenkandidaten hebben vaak het idee dat ze precies aan het beeld moeten voldoen dat de examinator graag ziet. Uit angst dat er een ingreep volgt of fouten worden gemaakt rijdt men daardoor vaak langzamer dan normaal met als gevolg dat dat op zich al tot een onvoldoende kan leiden. En dat is heel jammer.
We proberen je hier aan de hand van een paar voorbeelden duidelijk te maken hoe een examinator een examenrit beleeft en wat hij graag wil zien.
De examinator wil in eerste instantie van de kandidaat zien dat hij:
• veilig rijdt,
• met aangepast tempo,
• besluitvaardig is,
• zelfstandig handelt,
• ook het nemen van initiatief ipv een afwachtende houding aannemen is heel belangrijk.
Veel draait om gevoel
Ga er gerust vanuit dat je niet alleen op je technische kunnen en verkeersdeelneming wordt beoordeeld. Het gevoel dat de examinator krijgt bij jou in de auto is zeker van invloed bij zijn beoordeling, al is het zelfs onbewust.
Wat de examinator wil voelen is dat hij met iemand meerijdt die alles onder controle heeft. Jij zit achter het stuur, jij bepaalt, jij maakt keuzes en jij hebt dus de controle. Als je dat overtuigend kunt doen, voelt de examinator zich op zijn gemak.
Houding en gedrag
Het is dus niet alleen belangrijk dat je kunt autorijden, maar ook je houding en optreden zijn van wezenlijk belang bij de beoordeling. Het gaat bij autorijden niet om het optellen van goede en fouten dingen, maar het gaat vooral om gedrag en houding in het verkeer.
De eerste indruk is heel belangrijk. Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar een kandidaat die vriendelijk en zelfverzekerd (lees niet hooghartig) bij de examinator aan tafel komt maakt een heel andere indruk dan een kandidaat die met knikkende knieën binnenkomt en fluisterend zijn naam noemt. Als die trend zich doorzet tijdens het rijden dan zul je begrijpen dat dat het gevoel van de examinator zal verstevigen.
Het spel spelen
Leer jezelf presenteren met overtuiging. Overtuig je examinator niet door perfect te rijden. Dat kun je namelijk niet, want dat kan niemand en verwacht ook niemand. Overtuig je examinator wel door rust uit te stralen, door hem het gevoel te geven dat je weet wat je doet (zelfs als je wel eens twijfelt, hoeft hij dat niet te weten), door de controle te nemen en hem als passagier mee te nemen. Door vertrouwen te kweken.
Blijf wel jezelf en ga geen toneelspelen. Iedereen is uniek en dat is juist zo leuk. Probeer daarom niet je anders voor te doen dan je in werkelijkheid bent, want daarmee val je al gauw door de mand.
Tip 1: Een goede voorbereiding is het halve werk.
Neem voldoende rijlessen. Eigenlijk moet het examen een pure formaliteit zijn en geen torenhoge berg om tegen op te zien. Als je het rijden voldoende beheerst kun je met een gerust hart een half uurtje met een examinator rondrijden.
Tip 2: Zorg dat je goed bent uitgerust.
Probeer je de avond voor je examen lekker te ontspannen, ga naar een leuke film, of doe iets anders dat ontspant. Wel op tijd naar bed natuurlijk, want je moet goed uitgerust naar het examen.
Tip 3: Luister niet naar fabels en ervaringen van anderen.
Het beeld dat men schetst is nooit objectief en brengt je eerder op een dwaalspoor dan dat je er wat aan hebt.
Tip 4: Ook de tips van familie en vrienden kun je beter maar negeren.
Ze bedoelen het goed, maar ze hebben niet voor rij-instructeur geleerd. Het zou niet slim zijn om op het laatste moment door wilde verhalen anders te gaan rijden dan je gewend bent.
Tip 5: Streef er niet naar om een foutloze rit te rijden.
Je legt de lat daarmee voor jezelf te hoog en begint aan een onmogelijke opgave. Neem jezelf voor om te rijden zoals je dat tijdens de lessen ook doet. Niet opeens beter willen kijken, sneller of langzamer gaan rijden om het zo goed mogelijk te doen. Als je niveau tijdens het lessen hoog genoeg is, dan moet dat voor een examen ook gelden.
Tip 6: Iedereen maakt fouten in het verkeer dus jij ook. Belangrijk is hoe je je fouten daarna oplost.
Denk niet meteen dat je gezakt bent als er iets mis gaat, maar corrigeer jezelf en probeer het daarna te vergeten, zodat je je op rest van de rit kunt concentreren.
Tip 7: Ga niet te krampachtig met het begrip snelheid om.
We hebben al gezegd dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Streef er verder naar om bij gunstige omstandigheden ook zoveel mogelijk vlot door te rijden, zo mogelijk rij je de met maximaal toegestane snelheid.
Tip 8: Geloof in jezelf.
Sta achter je beslissingen en durf te rijden. Door veel initiatief te tonen laat je zien dat je actief aan het verkeer deelneemt en worden kleine foutjes makkelijker door de examinator vergeven (lees gerust: vergeten).
Tip 9: Eet een banaan voor het examen.
Een fabeltje van onze kant? Nee, in bananen zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je motivatie, alertheid en concentratie. Het is een goedkoop en risicoloos middel dus baat het niet dan schaadt het ook niet.
Tip 10: Wees niet bang voor de examinator.
Hij of zij is ook maar een mens en is er niet op uit om je te laten zakken, echt niet! Kijk je toch tegen hem op, denk dan eens aan de truc van de artiest die podiumangst heeft en zichzelf even indenkt hoe het zou zijn als het publiek naakt voor hem zou zitten en hij de enige was met kleding aan.